یکشنبه 16 اردیبهشت 1403


بورس چیست ؟ 

وقتی شما تلوزیون را روشن می کنید یا روزنامه را باز می کنید، در اینترنت سرچ می کنید یا به رادیو گوش می کنید، احتمالا به یک سری اطلاعات در مورد بازار سهام بر می خورید. مجری را می بینید که میگوید : “شاخص بورس امروز رکورد زد٬ شاخص امرزو از مرز ۱۹۰.۰۰۰ گذشت و در حال ثبت رکوردی جدید است؛ بازار سهام در حال واکنش نشان دادن به اخباریست که از مجلس منتشر شده است “. و موارد زیادی از این دست که روزانه ممکن است بارها به چشم یا گوشمان بخورد.

در مرحله اول شما باید بدانید اصلا بورس چیست و چه کاری انجام می دهد!

بورس چیست؟ اگر بخواهیم خیلی ساده بورس را تعریف کنیم باید بگوییم بورس بازاری است که در آن معامله گران می توانند موارد مختلفی را خرید و فروش کنند و برای این کار می توان بورس های مختلفی را با قوانین خاص تشکیل داد مثل بورس ارز یا بورس کالا البته ما در ابتدا هدفمان بورس اوراق بهادار است و در ادامه دروس به انواع بورس ها خواهیم پرداخت. بورس اوراق بهادار بازاری است که شرکت های سهامی عام زیر نظر سازمان بورس سهام خود را در آن عرضه میکنند و عده ای که خریدار هستند سهم این شرکت ها را می خرند. خریداران سهم می توانند شرکت های بزرگ سرمایه گذاری باشند و یا فردی مثل من و شما. هرکس هم به اندازه پولی که دارد می تواند سهم بخرد. حداقل مبلغ برای خرید سهم یک شرکت در بورس ایران ۱۰۰ هزارتومان است.همچنین در بورس اوراق بهادار خرید و فروش اوراق مشارکت نیز صورت می گیرد که قوانین خاص خود را دارد.

برای مثال شرکت سایپا  را در نظر بگیرید که بخشی از سهم خود را در بازار بورس عرضه کرده است( فرض را بر این میگیرم که ۴۵ درصد از سهم خود را عرضه کرده باشد). اگر ارزش کل سایپا با تمام داریی هایش یک میلیارد تومان باشد از این مبلغ ۴۵۰ میلیون آن را در بورس عرضه میکند. خریداران حقیقی (که من و شما می شویم ) و حقوقی ( که شرکت های سرمایه گذاری می شوند ) ۴۵ درصد عرضه شده توسط سایپا را می خرند و از این پس به عنوان سهام دار سایپا به حساب می آیند.

فروشگاه مواد غذایی

مثالی ملموس تر برایتان میزنیم:

فرض کنید شما یک فروشگاه مواد غذایی دارید. می خواهید فروشگاه خود را گسترش بدهید و جنس بیشتری بخرید تا فروش و سودتان بالاتر برود. از طرفی پولی هم برای این کار ندارید. حالا یکی از راه های پیش رویتان این است که شریک پیدا کنید. فرض را بر این میگیریم که مغازه شما ۱۰ میلیون تومان می ارزد. این شخص هم ۱۰ میلیون تومان می آورد و حالا سهم مغازه شما تقسیم بر دو می شود ۵۰ در شما و ۵۰ درصد شریکتان. پولی که او آورده را برای توسعه کسب و کارتان هزینه می کنید و از این پس تمام سود ٬ زیان و هزینه های فروشگاه تان تقسیم بر دو می شود.

مثال بالا کاملا قابل تعمیم به عملکرد معرفی و عرضه یک شرکت در بورس است. توضیح اتفاقی که در بورس می افتد به همین سادگی است.

سرمایه گذاری در ایران برای حفظ ارزش پول برای همه افراد از اهمیت بالایی برخوردار است.متاسفانه به دلیل تورم بالا و عدم ثبات در اقتصاد کشور باید گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری پیدا کنیم تا از بی ارزش شدن پولمان در درجه اول جلوگیری کنیم. حالا اگر شما علاقه مند شده اید که در این زمینه آموخته هایتان را بیشتر کنید، این سایت هرآنچه که برای شروع در عرصه ی سرمایه گذاری نیاز است را به شما آموزش خواهد داد.

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0



بخش نظرات


کد امنیتی رفرش





ورود کاربران


عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد

آمار کلی سایت

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 25
    کل نظرات کل نظرات : 0
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 22

    آمار بازدید آمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 12
    باردید دیروز باردید دیروز : 328
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 3
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
    بازدید هفته بازدید هفته : 740
    بازدید ماه بازدید ماه : 595
    بازدید سال بازدید سال : 20,614
    بازدید کلی بازدید کلی : 87,135

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آِ ی پیآِ ی پی : 3.17.181.21
    مرورگر مرورگر : Safari 5.1
    سیستم عامل سیستم عامل :